کد خبر 1644081
تاریخ انتشار: ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۳

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی ایران نوانس نوشت:

جهان در روزهای اخیر شاهد نمونه‌ای بارز از تروریسم است که یکی از ویژگی‌های آن بکارگیری از یک اقدام فنی بدیع بوده است. موج بی‌سابقه‌ای از انفجار دستگاه‌های ارتباطی در لبنان چندین نفر را قربانی و هزاران نفر را زخمی کرد که بسیاری از آنها وابسته به حزب‌الله نبودند.

این حملات آسیب‌های قابل توجهی را به مراکز غیرنظامی از جمله درمانی و امدادرسانی وارد کرد.

انگشت اتهام این بار هم به سوی اسرائیل نشانه رفته که متهم به استفاده از زیرساخت‌های مدنی برای هدف قرار دادن اعضای حزب‌الله و همچنین مردم غیرنظامی لبنان شده است.
به نظر می‌رسد که این عملیات گسترده و چندلایه صرفاً برای آسیب رساندن به نیروهای نظامی حزب‌الله طراحی نشده باشد و بخشی از یک راهبرد گسترده‌تر است. اعضای حزب‌الله که بر اثر انفجار دستگاه‌های ارتباطی زخمی شدند، در میدان نبرد و درگیری‌های نظامی نبوده‌اند.

اسرائیل با یک سری ترورهای هدفمند و انفجارهای اخیر به دنبال تحت فشار قرار دادن حزب‌الله برای تغییر رویکرد خود در قبال درگیری با اسرائیل است. به همین دلیل، هدف این عملیات بیش از آنکه رویارویی نظامی مستقیم باشد، تضعیف آرامش روانی در لبنان و تغییر اجباری چشم انداز استراتژیک در این کشور است.

عملیات اخیر بر تبادل آتش مستقیم میان حزب‌الله و اسرائیل تأثیری نمی‌گذارد، اما نبرد واقعی در این زمینه در حوزه‌های اطلاعاتی و امنیتی رخ می‌دهد. وضعیت کنونی، هر وسیله ارتباطی در لبنان را به عنوان یک تهدید بالقوه طبقه‌بندی می‌کند، که تلاش‌ها برای ایجاد یک شبکه ارتباطی امن را پیچیده می‌کند.

اسرائیل با ورود به سطح جدیدی از اقدامات قصد دارد قواعد درگیری با حزب‌الله را از طریق ترکیبی ظریف از اقدامات امنیتی و کنش‌های روانی بازتنظیم کند. این عملیات نشان‌دهنده تغییر در پارامترهای متعارف درگیری در سال گذشته است که گذار به مرحله جدیدی از درگیری و آن هم استفاده از زیرساخت‌های غیرنظامی برای کشتار یا آسیب رساندن به مردم غیرنظامی را رقم می‌زند.

اکنون، همه نگاه‌ها به سخنرانی امروز دبیرکل حزب‌الله دوخته شده که انتظار می‌رود ارزیابی راهبردی و واکنش حزب‌الله را در این وضعیت سیال تبیین خواهد کرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس